Bröllop

Varför heter det bröllop?

Ordet bröllop kommer av fornsvenskans bruþlöp, alltså brudlopp. ~wikipedia

Brudlopp. Alltså något slags lopp där bruden ska springa någonstans. Undra vart?
Och varför springer man inte på bröllopen nu för tiden? Jag förstår då inte.
Det är lite som det här med oändligheten det kan också vara svårt att till fullo greppa.
Men åter till bröllop.

Jag tror att wikipedia har fel och att det egentligen kommer från brööl-lopp. Ett slags lopp där man ska bröla som en älg så bra som möjligt. Den som lockar till sig flest älgar vinner och får åka på en lång semester kallad smekmånad där det gäller att bekanta sig med så många av dessa älgar som är möjligt.

Så ligger det till. Nu vet ni.
(Missa inte bröllopet idag)

/hallelulius

Kommentarer
Postat av: Julia L.

Åh, Hallelulius, när ska vårat bröllop bli av?! Jag älskar dig!!

2010-06-19 @ 17:55:21
Postat av: Gull-fia

du tjejen, du kan ta och hjula i iväg, Hallelulius är min när ska du fatta!?

2010-06-19 @ 18:42:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0